Wat zijn bekkenklachten?

Bekkenklachten zijn zeer vervelend en kunnen ervoor zorgen dat je beperkt wordt in het uitvoeren van je werk en andere dagelijkse activiteiten. Bekkenklachten kunnen ontstaan door verschillende blessures en aandoeningen. Hoe deze aandoeningen het beste behandeld kunnen worden is afhankelijk per patiënt en de oorzaak van de aandoeningen. Wij leggen je graag uit welke aandoeningen er in bekkenklachten zijn, wat de symptomen zijn en hoe bekkenklachten via onze behandelmethodes behandeld kunnen worden. Joyce Boomsma, onze bekkentherapeut, werkzaam in Drachten kan je helpen bij jouw bekkenklachten.

Soorten bekkenklachten

Het is niet zo het geval dat bekkenklachten alleen bij zwangere vrouwen kunnen voorkomen. Bekkenklachten ontstaan veelal door een verslapping van de buikspieren wat resulteert in vervelende pijnklachten rondom het bekken, de heup en de billen. Bekkenklachten worden veelal veroorzaakt door een asymmetrie in het bekken (scheefstand en/of beenlengteverschil). Hieronder vind je de meest voorkomende bekkenklachten:

• Bekkeninstabiliteit
  • Bekkendysfunctie
  • Pijn rondom de heup en bilspieren
  • SI-gewrichtspijn

Omdat de rug een belangrijke rol speelt bij pijn in het bekken kunnen zowel heupklachten als bekkenklachten beiden ontstaan vanuit je rug of vanuit de bekkenbodemspieren. Het is daarom ook van belang om niet alleen naar het bekken te kijken maar ook de rug te laten onderzoeken.

Symptomen bij bekkenklachten

De volgende symptomen komen vaak voor bij bekkenklachten:

• Pijn bij schokkende bewegingen (plotselinge bewegingen)
  • Pijn bij het opstaan
  • Uitstralende pijn in de liezen of het schaambeen
  • Het niet op 1 been kunnen (blijven) staan (gevoel van doorzakken)
  • Moeite met traplopen, omdraaien in bed, langdurig zitten, opstaan uit een stoel of een stukje wandelen
  • Urineverlies

Oorzaken bekkenklachten

Bekkenklachten ontstaan veelal door een verslapping (afname van kracht) van de buikspieren wat kan resulteren in vervelende pijnklachten rondom het bekken, de heup en de billen. Bekkenklachten worden daarnaast veelal veroorzaakt door een asymmetrie in het bekken (scheefstand en/of beenlengteverschil).

• Irritatie aan de SI-gewrichten
  • Verkeerd aanspannen van je bekkenbodemspieren
  • Asymmetrie (scheefstand en/of beenlengteverschil)
  • Verminderde kracht in de buikspieren
  • Zwangerschap

Bekkenklachten bij zwangerschap

Vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap (of kort na de bevalling) klachten krijgen aan het bekken. Tijdens de zwangerschap zorgt het hormoon 'relaxine' ervoor dat de banden rondom het bekken soepeler kunnen worden. Dit maakt het bekken makkelijker vervormbaar zodat het kind bij de geboorte eenvoudiger de bekkenring kan passeren.

Behandeling bij bekkenklachten

De methode die wij hanteren van Fysiotherapie Bakker Drachten verbetert de symmetrie en de stabiliteit van het bekken. Hierdoor komt het bekken opnieuw in balans, waardoor de pijn vermindert of zelfs verdwijnt. Wij kijken ook naar de gehele mens omdat er vaak meerdere factoren de oorzaak zijn van je klachten. Zo kan je dagelijkse leefpatroon met foutief gebruik van je bekken de oorzaak zijn van je bekkenpijn.
Onze behandeling voor bekkenklachten is o.a. gericht op:

• Verbeteren van symmetrie van het bekken
  • Verbeteren van de spieren rondom het bekken
  • Verbeteren van de stabiliteit van het bekken
  • Verminderen van pijn / stijfheid
  • Verbeteren van lichaamshouding

Wat kan jouw fysiotherapeut in Drachten voor je doen?

Veelvoorkomende behandelmethodes bij bekkenklachten zijn:

Maak een afspraak

Fysio Bakker praktijk voor fysiotherapie in Drachten, Damwoude, Surhuisterveen, Burgum en Veenwouden.

• Makkelijk een afspraak
  • Geen wachtlijst
  • Gevestigd in Drachten, Damwoude, Surhuisterveen, Burgum en Veenwouden.